Terliczka w cieniu autostrady
![](/cms/upload/edit/image/www/2013/marzec/Terliczka w cieniu autostrady/02.jpg)
Główny temat zebrania – konsultacja wniosku rzeszowskich radnych o połączeniu gmin Trzebownisko oraz Rzeszów nikogo specjalnie nie emocjonuje. Ludzie traktują ten pomysł jako zabawę polityków, którzy nawzajem się boksują, a nie jako palącą potrzebę społeczną limitującą dalszą egzystencję wojewódzkiego miasta. Nikt więc specjalnie w tej sprawie głosu nie zabiera, wychodząc z założenia, że ludzie powiedzą swoje, a rządzący i tak zrobią to, co im nakazuje polityczny interes. Formalne glosowanie nie pozostawiało wątpliwości. Na 90 obecnych jedna osoba wstrzymała się od głosu, wszyscy pozostali mają wizje pana prezydenta gdzieś…
![](/cms/upload/edit/image/www/2013/marzec/Terliczka w cieniu autostrady/03.jpg)
Wspólny głos mieszkańców i gospodarzy gminy w sprawie pomysłów wychodzących z rzeszowskiego Ratusza, wcale nie oznacza, że obecni na zebraniu wójtowie Józef Fedan i Lesław Kuźniar, mogą spokojnie wracać do domu. Wręcz przeciwnie. Ponieważ jest okazja aby wypowiedzieć swe pretensje i żale pod adresem samorządowej władzy, więc terliczanie z tego korzystają. Bo mają o czym gadać. – Czy to normalne, że trasę 6 km Terliczka – Rzeszów, autobus MKS pokonywał w godzinę – pyta nastolatek dojeżdżający do szkoły…. Odpowiedź: - Już dwa miesiące temu wystąpiliśmy o zgodę na wjazd autobusu 221 na przystanki w strefie miejskiej. Bezskutecznie. Jesteśmy w tym względzie na łasce pana prezydenta. Nie można zmienić rozkładu jazdy, dodać choć jeden kurs w godzinach szczytu, bo wszystko limitowane jest każdorazową zgodą władz miasta na korzystanie z miejskich przystanków…
![](/cms/upload/edit/image/www/2013/marzec/Terliczka w cieniu autostrady/04.jpg)
Zebranie jest też lekcją ekonomii - na przykładzie firm komunikacji zbiorowej. - MKS, której współudziałowcem jest gmina, obsługuje dziś na naszym terenie taką samą liczbę linii jak MPK w 2009 roku – tłumaczą cierpliwie wójtowie. - To około 800 tysięcy kilometrów przejechanych w ciągu roku. Koszt jednego kilometra (tzw. wozokilometr) „w wykonaniu” żółtych autobusów to 2,50 zł, kalkulacja z MPK opiewała na 6,60 zł. Dzięki temu, dopłata gminy do biletów ulgowych sięga dziś kwoty 2 mln, do miejskiej komunikacji musielibyśmy dopłacić 6 mln…
![](/cms/upload/edit/image/www/2013/marzec/Terliczka w cieniu autostrady/05.jpg)
Do Powiatowego Zarządu sołtys Terliczki wysłał petycję z podpisami 150 mieszkańców domagających się naprawy drogi powiatowej. Z mizernym skutkiem. Wójt nie ma wyjścia, składa więc deklarację: - Zrobimy wszystko, aby droga powiatowa na odcinku 1300 metrów od węzła do granicy Łukawca otrzymała w tym roku nową nawierzchnię. Ponadto, na koszt gminy wyasfaltujemy fragment drogi technologicznej pod wiaduktem w kierunku Spin, około 120 metrów…
![](/cms/upload/edit/image/www/2013/marzec/Terliczka w cieniu autostrady/06.jpg)
Tekst i zdjęcia: Ryszard Bereś